Οι Ηπειρώτες Βλάχοι του Φιέρι μέσα από δημοσιεύματα παλιών εφημερίδων

*Αναδημοσίευση από το vlahofonoi.blogspot.com

Η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Ελευθερία Ι. Νικολαϊδου μάς πληροφορεί ότι, το 1895, το Φιέρι, που ήταν κέντρο κι άλλων 7-8 βλαχόφωνων χωριών, αριθμούσε 150 οικογένειες Βλάχων (1).

O Σπύρος Τζώτζας εκ Φίερι κατεδικάσθη εις 3ετή ειρκτήν ένεκα διαφορών μετά του Βρυώνη και εκάει η μεγαλοπρεπής οικία του εν Φίερι.
Πηγή: Εφημερίδα ‘‘Ελληνισμός” Κέρκυρας, 6 Σεπτεμβρίου 1877, Αριθ. 12, σ. 4.

Ο Σπύρος Τζώτζας, Έλληνας βλάχικης καταγωγής από το Φιέρι, ήταν πατέρας των μαθητών της Ζωσιμαίας Σχολής των Ιωαννίνων, Γεωργίου και Χαράλαμπου Τζώτζα, όπως τεκμηριώνεται και από το αρχείο της Σχολής.

”Ο Ηπειρώτης”, Ελληνικόν Χρονολόγιον του έτους 1900, Κωνσταντινούπολις.
Συνδρομηταί:
Πέτρος Μ. Πιτσινάκης (εκ Βερατίου)
Χαράλαμπος Σπ. Τζώτζας (εκ Φίερι)
Κώστας Τζώτζας (εκ Φίερι)
Πέτρος Γκέτσης (εκ Φίερι)

Το Φιέρι εμμένει εις τα πάτρια
Άλλη είδησις σχετικώς με τα εν Αλβανία συμβαίνοντα λέγει τα εξής:
Η κωμόπολις Φιέρι, κατοικουμένη μόνον υπό Χριστιανών, εγένετο ο στόχος των Ιταλικών ενεργειών. Οι ισχύοντες εκεί μπέηδες, υπό την αρχηγίαν του Καχραμάν βέη Βρυώνη, διά παντοίων μέσων προσπαθούν να εξαναγκάσουν τους Χριστιανούς να υπογράφουν αίτησιν, διά της οποίας να ζητούν την προέλασιν εις Φιέρι του Ιταλικού στρατού, εάν θέλουν να παύσουν πλέον τα δεινά των. Και τα εξαναγκαστικά αυτά μέτρα φθάνουσι μέχρι δαρμού. Εν τούτοις οι γενναίοι Φιεριώται, ελπίζοντες ακόμη εις την συναντίληψιν της μέχρι τούδε μητρυιάς φανείσης Ελληνικής Κυβερνήσεως, ηρνήθησαν να υπακούσουν εις τας εισηγήσεις των βέηδων. Πρέπει δέ να ληφθή επιτέλους κάποια πατρική μέριμνα διά τους Ελληνικούς αυτούς πληθυσμούς, διότι υπάρχει φόβος μη χάσουν πλέον την υπομονήν και υποκύψουν εις τας συστηματικάς καταπιέσεις.
Πηγή: Εφημερίδα ”Ήπειρος” Ιωαννίνων, 18 Ιουλίου 1915, Αριθ. 360/560, Έτος ΣΤ’, σ. 4.

Σημείωση:
* Ο Χαράλαμπος (Λάμπης) Γκοτζαμάνης από το Μπεράτι ήταν Έλληνας βλάχικης καταγωγής, ο οποίος εργαζόταν ως ελληνοδάσκαλος και στη συνέχεια προσχώρησε στη ρουμανική προπαγάνδα. Οι κοινοτικές διενέξεις στο Μπεράτι, την περίοδο του μητροπολίτη Δωρόθεου, έδωσαν έδαφος στις προπαγάνδες. ”Η αντίθεση του Δωρόθεου με τον Γκοτζαμάνο δεν ήταν η μόνη αιτία που ώθησε τον τελευταίο στην προπαγάνδα. Από τη μετέπειτα πολιτεία του καταφαίνεται ότι ο Γκοτζαμάνος, έτσι ή αλλοιώς, εκεί θα κατέληγε, γιατί η προπαγάνδα του εξασφάλιζε όχι μόνο πλούσιες υλικές απολαυές, αλλά και ευρύτατα πλαίσια δοκιμασίας των ικανοτήτων του –θετικών ή αρνητικών– κάτι που δεν του παρείχε η κλειστή ορθόδοξη κοινότητα του Βερατίου” (1). Στην αλβανική βιβλιογραφία αναφέρεται ως Llambi Goxhomani.

Παραπομπές
(1) Ελ. Ι. Νικολαϊδου, Η ρουμανική προπαγάνδα στο βιλαέτι Ιωαννίνων και στα βλαχόφωνα χωριά της Πίνδου, Ιωάννινα 1995.

Φωτογραφία

 








Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο