Μελάμπους, ο πρώτος ψυχοθεραπευτής της αρχαιότητας

Ο Μελάμπους ήταν ένας φημισμένος μάντης και ψυχοθεραπευτής πολλά χρόνια πριν τον Τρωικό Πόλεμο και μάλιστα θεωρείται αρχαιότερος θεραπευτής από τον Ασκληπιό και τον Κένταυρο Χείρωνα. Δεν είναι καθόλου υπερβολή να υποστηρίξει κάποιος πως ο Μελάμπους ήταν ο πρώτος στα παγκόσμια χρονικά που κατάφερε να διεισδύσει στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής και να θεραπεύσει ψυχικά νοσήματα ήδη από την εποχή του Χαλκού.

Τα θεραπευτικά επιτεύγματά του ήταν πάρα πολλά και μάλιστα είχε ιδρύσει ψυχοθεραπευτήριο στα Αιγόσθενα της Μεγαρίδας, όπου εκεί έβρισκαν ανακούφιση οι πάσχοντες από ψυχικά νοσήματα της εποχής του. Ανάμεσα βέβαια στους πάσχοντες που θεράπευσε ο Μελάμπους υπήρξαν και εξέχουσες προσωπικότητες και μέλη βασιλικών οικογενειών, λαμβάνοντας έτσι ο Μελάμπους μεγάλες οικονομικές απολαβές για τις θεραπείες που εφάρμοζε.



Ο Διοσκουρίδης και ο Πλίνιος υποστήριζαν πως ο Μελάμπους ήταν αυτός που χρησιμοποίησε πρώτος το βότανο ελλέβορο για διάφορα ψυχικά νοσήματα άλλοτε ως καθαρτικό, άλλοτε ως διεγερτικό και άλλοτε ως κατευναστικό.

Η θεραπεία της σεξουαλικής ανικανότητας του βασιλιά της Θεσσαλίας

Πολλά χρόνια πριν τον Τρωικό Πόλεμο βασίλευσε στη Φυλάκη της Θεσσαλίας ο βασιλιάς Ίφικλος μαζί με τον πατέρα του Φύλακο. Η ακριβής τοποθεσία της προομηρικής Φυλάκης δεν είναι γνωστή, αλλά πιθανολογείται πως ενδεχομένως αυτή η πόλη να βρισκόταν κοντά στο σημερινό Σέσκλο Μαγνησίας.

Ο Μελάμπους προσπαθώντας κάποια στιγμή να κλέψει ένα κοπάδι από εκλεκτές αγελάδες που κρατούσε ο Φύλακος, συνελήφθη και έμεινε φυλακισμένος περίπου έναν χρόνο. Όσο έμενε στη φυλακή, παρατηρώντας το θόρυβο από σκουλήκια που κατέτρωγαν τη στέγη, προανήγγειλε πως η στέγη επρόκειτο να καταρρεύσει, πράγμα που όντως συνέβη.

Ο Φύλακος όταν πληροφορήθηκε πως υπήρχε ένας μάντης κρατούμενός του που είχε την ικανότητα να βλέπει στο μέλλον, τον παρακάλεσε να θεραπεύσει το γιο του από την «ατεκνία» του. Βέβαια, ο Μελάμπους όσο χρονικό διάστημα έμεινε στη φυλακή είχε συγκεντρώσει όλες τις πληροφορίες σχετικά με το παρελθόν του βασιλιά Ίφικλου και τη σωματική του αρτιμέλεια. Έτσι, έκανε τη διάγνωση για τη σεξουαλική ανικανότητα του Ίφικλου και υποσχέθηκε τη θεραπεία της νόσου σε αντάλλαγμα την ελευθερία του αλλά και τις αγελάδες που είχε έρθει για να κλέψει.

Η ιεροτελεστία για τη διάγνωση της νόσου του Ίφικλου

Κατά τη διάρκεια μιας εντυπωσιακής ιεροτελεστίας με επικλήσεις και τελετουργικές πράξεις, ο Μελάμπους διαμέλισε έναν ταύρο που θυσιάστηκε, σκόρπισε τριγύρω τα κομμάτια του και επιδεικτικά έκραζε τους «οιωνούς», δηλαδή τα όρνια.

Από το γυπαετό, τον ηγεμόνα των οιωνών, «πληροφορήθηκε» ένα παλαιό και λησμονημένο περιστατικό, που συνέβη στην αυλή του Φυλάκου, όταν ο Ίφικλος ήταν ακόμη μικρό παιδί. Ασφαλώς, όλες αυτές τις πληροφορίες που υποτίθεται ότι τις φανέρωσε ο γυπαετός, ο Μελάμπους τις είχε μάθει από τους φρουρούς και τους υπηρέτες των ανακτόρων.

Ο Μελάμπους, λοιπόν, τους αποκάλυψε πως η αιτία της ανικανότητας του Ίφικλου σχετιζόταν με ένα περιστατικό που συνέβη όταν εκείνος ήταν ακόμη μικρό παιδί. Κάποτε που ο Φύλακος ευνούχιζε κριούς στους αγρούς, κοντά του βρισκόταν και ο γιος του Ίφικλος. Ο πατέρας, θέλοντας να αστειευτεί με το γιο του, σήκωσε το μαχαίρι προς τα γεννητικά όργανα του γιου προσποιούμενος ότι θα τον ευνουχίσει και, ενώ σκόπευε να το μπήξει σε ένα δέντρο, το μαχαίρι διέφυγε από τα χέρια του και έπεσε κοντά στα γεννητικά όργανα του γιου.



Η θεραπεία της ανικανότητας

Ο Ίφικλος επειδή φοβήθηκε ότι θα τον ευνουχίσει ο πατέρας του, τρόμαξε και τράπηκε σε φυγή. Ο πατέρας θύμωσε, ξαναπήρε το μαχαίρι, το έμπηξε στο δέντρο και μετά έτρεξε πίσω από το παιδί, για να το καθησυχάσει. Αυτός ο ψυχικός κλονισμός, «διά τό ἐκείθεν δέος», ήταν η αιτία της σεξουαλικής του ανικανότητας.

Φυσικά, ο Φύλακος και ο Ίφικλος ομολόγησαν κατάπληκτοι πως έτσι συνέβησαν τα πράγματα και στη συνέχεια ο Μελάμπους, μαζί με τον πατέρα και γιο, αναζήτησαν στους αγρούς το δέντρο, σκάψανε το φλοιό του και ανέσυραν το μαχαίρι, που σκούριαζε εκεί μέσα καταχωνιασμένο τόσα χρόνια.

Ο Μελάμπους τότε χορήγησε στον Ίφικλο τη σκουριά του μαχαιριού μαζί με κρασί επί δέκα ημέρες, και έτσι θεραπεύτηκε ο Ίφικλος και γέννησε δύο γιους, τον Πρωτεσίλαο και τον Ποδάρκη, πράγμα που αποδεικνύει την πλήρη ίασή του.

Ο Φερεκύδης, ο Απολλόδωρος και ο Ευστάθιος επίσης μεταχειριζόταν ως τονωτικό φάρμακο και το «ιόν», τη σκουριά μετάλλων σε ρινίσματα ανάμικτο με κρασί.

Έτσι ο Μελάμπους εφάρμοσε στον Ίφικλο θεραπεία βασισμένη σε ψυχοδυναμικές αρχές, καθώς οι πληροφορίες που είχε συλλέξει τον οδήγησαν στο συμπέρασμα πως η ανικανότητα του Ίφικλου οφειλόταν σε ασυνείδητο άγχος του ευνουχισμού από τον πατέρα του. Με τη θεραπεία του ψυχικού τραύματος του βασιλιά της Θεσσαλίας ο Μελάμπους κέρδισε την ελευθερία του και έγινε πολύ διάσημος μάντης και ψυχοθεραπευτής.

Πηγή:
ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Φωτογραφία 



Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο