Το σημείωμα αυτοκτονίας του Αμερικανού συγγραφέα Έρνεστ Χέμινγουεϊ



Αρκετοί διάσημοι λογοτέχνες επέλεξαν να θέσουν οι ίδιοι τέρμα στη ζωή τους χωρίς να αναμένουν το φυσικό θάνατο που θα ερχόταν από μια ασθένεια ή τα γηρατειά. Μάλιστα, κάποιοι επέλεξαν το θάνατο σε νεαρή ηλικία, πάνω δηλαδή στην πιο παραγωγική φάση της ζωής τους, αφήνοντας και ιδιόχειρα σημειώματα αυτοκτονίας. Έτσι, ο Κώστας Καρυωτάκης, η Πηνελόπη Δέλτα, ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, η Βιρτζίνια Γουλφ, ο Στέφαν Τσβάιχ και ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, πέρα από την αγάπη τους για τη λογοτεχνία, συνδέονται και ως προς τον τρόπο που έφυγαν από τη ζωή.

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ

Ο βραβευμένος Αμερικανός λογοτέχνης με Νόμπελ Λογοτεχνίας και Βραβείο Πούλιτζερ, τον Ιούλιο του 1961 αυτοπυροβολήθηκε στο κεφάλι. Αρχικά, είχε υποστηριχθεί από τη σύζυγο και τα παιδιά του πως δεν είχε αφήσει κάποιο σημείωμα που να αιτιολογεί αυτή του την επιλογή. Πρόσφατα όμως, το 2015, βρέθηκε το σημείωμα της αυτοκτονίας του, που απευθυνόταν στη γυναίκα του Μαρία, στα παιδιά του Μπάμπυ και Μούζυ, και σε λοιπούς φίλους.

Το σημείωμα αυτοκτονίας του Χέμινγουεϊ

2 Ιουλίου 1961 6.14 π.μ.

Μαρία, Μπάμπυ, Μούζυ, Υπόλοιπο της συμμορίας….
Σκεφτόμουν. Σκληρός μετά από όλο το ηλεκτροσόκ. Αλλά εδώ πηγαίνει.
Τι θα αφήσει πίσω ο Χέμινγουεϊ; Μερικά καλά βιβλία; ΕΝΤΑΞΕΙ. Αυτό θα έπρεπε να είναι για τη νεκρολογία. «Έγραψε μερικά καλά βιβλία».
Ναι, υπήρχε το πιοτό και το κυνήγι και η συνεύρεση με πόρνες και το ψάρεμα. Και μιλάμε για το πιοτό και το κυνήγι και η συνεύρεση με πόρνες και το ψάρεμα. Όλα αυτά ήταν επίσης καλά. Αλλά αυτό ήταν κατανάλωση. Μόνο με πρόσκληση.

Πάντα μισούσε το αστέρι. Ντροπαλός σαν ένα γυναικείο ελάφι κρυμμένο κάτω από τον ελέφαντα. Μόνο κάτι μισούσε περισσότερο από την υπογραφή ονόματος σε επιταγές στον φορολογούμενο, υπογράφοντάς σε εκδόσεις του The Sun Also Rises. Αλλά τη μισητή φήμη δεν την κρατά μακριά. Πετάξτε μια μύγα, εμφανίζονται ακόμα δέκα.

Διαβάζουν ακόμα και τα λίγα καλά βιβλία; Όχι. Μόνο οι άνθρωποι που διάβασαν τον «γέρο και τη θάλασσα» ήταν τριάντα σουηδοί νικητές στη Στοκχόλμη. Το βραβείο Νομπέλ για τη λογοτεχνία ανόητων.

Τι ο Χέμινγουεϊ έχει αφήσει πίσω;
Κάθε νεαρός πανκ με πτυχίο Φιλελευθέρων Τεχνών και τσαμπιά από μανιτάρια και το ποτό που χτυπάει με χυμό, θέλει να είναι… Χέμινγουεϊ.
Δύο γενιές από αυτούς τώρα. Τουλάχιστον η μία στη δεκαετία του ’30 είχε κάποια πολιτική, πάλεψε με πολέμους, αλίευσε ψάρια, πήγαινε με πόρνες. Ήξεραν πώς να διαβάζουν και να πυροβολούν και να πίνουν και να μιλούν. Μερικοί γνώριζαν ακόμη και το πίσω άκρο ενός ταύρου από μπροστά.
Ενώ η δεύτερη (γενιά) ήταν μαμόθρεφτη. Ποιος δεν έχει δει ποτέ έναν σύντροφο δίπλα του να πυροβολήθηκε ή ένα ζώο που κρύβεται στο πρώτο χτύπημα; Με την άκρη του σώματός τους σαν προφυλακτήρες ενός ’55 Chevy (τύπος αυτοκινήτου), μη αναγνωσμένα μυθιστορήματα στην πίσω τσέπη των παντελονιών τους, δε μιλούσαν καλά ισπανικά μεταξύ τους, αλλά ποτέ στους Ισπανούς, ο μόνος σκληρός μυς στα μαλακά τους σώματα ήταν το χέρι, για να πίνουν…
Νομίζουν ότι όλα είναι… είναι Χέμινγουεϊ.

Στην Αβάνα, η Φλώριδα ήταν γεμάτη από αυτούς. Δεν θα μπορούσα να πάω εκεί πια. Το Key West είναι το ίδιο. ΄59 encierro στην Παμπλόνα, ο πανκ έρχεται στο μπαρ Txoko, μιλάει ήσυχα με τον Αντόνιο μετά από έναν καλό αγώνα… Θέλει να πιω από τον καταραμένη bota του. Την πέταξε στο δρόμο και αυτόν μετά. Δεν μπορώ ούτε να επιστρέψω εκεί. Δεν θα μπορέσω να πάω οπουδήποτε σύντομα. Ο κόσμος θέλω να γίνουν σαν αυτόν.

Αυτά όλα (που γράφω) είναι ο Χέμινγουεϊ, που έχει μείνει πραγματικά πίσω. Μια θαμνώδης γενιάδα αλατιού και πιπεριού και ένα χέρι, για να πίνει.
Ώρα να φύγω, συμμορία. Ένας γρήγορος καθαρός θάνατος.
Κι ο ήλιος φεύγει.

Αλλά εδώ είναι το κομμάτι της ομορφιάς. Σαράντα, πενήντα χρόνια από τώρα, όταν όλοι αυτοί που θέλουν να είναι Χέμινγουεϊ, ηλικιωμένοι και χοντροί και το χνουδωτό τους πηγούνι σκλήρυνε και τα χουέβο τους αποξηραίνονται σαν σύκα σε ένα σκονισμένο δρόμο… Αλλά θέλουν ακόμα να τα κάνουν όλα, όπως ο Χέμινγουεϊ…
Θα πρέπει να τρώνε και ένα κυνηγετικό όπλο.
Αντίο.

Πηγή: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΑΠΕΤΑΝΙΔΟΥ: ««ΤΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ: ΜΕΤΑΞΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΙΑΣ»

Φωτογραφία



Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο