Τελούσαν παλιότερα τελετές εξορκισμού;



Σύμφωνα με το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (Ματθ.8,28-29), όταν ο Ιησούς βρέθηκε στη χώρα των Γεργεσηνών, συνάντησε δύο δαιμονισμένους. Αυτοί έβγαιναν από τα μνήματα και ήταν πολύ επιθετικοί και άγριοι ώστε κανείς από τους διαβάτες δεν τολμούσε να περάσει από εκεί. Μόλις, λοιπόν, οι δαιμονισμένοι αντίκρισαν τον Ιησού, αμέσως τον αναγνώρισαν ως Υιό του Θεού και τον ρώτησαν γιατί ήρθε να τους βασανίσει πριν τον καθορισμένο χρόνο της κρίσης και της τιμωρίας τους.

Η χριστιανική πίστη δέχεται πως ένας άνθρωπος μπορεί να βρεθεί υπό τον έλεγχο ενός πονηρού και κακού πνεύματος, γι’ αυτό στην «Κυριακή Προσευχή» παρακαλούμε τον Θεό να μας προφυλάξει από το πονηρό και την επιρροή του διαβόλου.

Τελούνταν όμως τελετές εξορκισμού;

Σίγουρα, η επίσημη θρησκεία πρεσβεύει πως με τη δύναμη της προσευχής και τον τακτικό εκκλησιασμό προβάλλουμε αντίσταση στα πονηρά πνεύματα. Πάντως, στην περιοχή της Θεσσαλίας και συγκεκριμένα στα Τρίκαλα βρέθηκε μια συνταγή για ξόρκι «Περί ἄνθρωπον δαιμονισμένον». Όπως αναφέρθηκε σε παλαιότερη δημοσίευση, ο καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Κωνσταντίνος Τσαγγαλάς εντόπισε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 σε σπίτι στα Τρίκαλα δύο μαγικές συνταγές-ξόρκια. Οπότε, συμπεραίνουμε πως οι απλοί άνθρωποι της υπαίθρου προφανώς και τελούσαν τελετές εξορκισμού.

Η συνταγή που εφάρμοζαν για έναν άνθρωπο που θεωρούσαν δαιμονισμένο είναι η εξής:

Πάρε αυτόν καί πήγαινέ τον εις την βρύσην καί χύσε επάνω του δώδεκα ποτήρια νερόν, δέσε [τον] δε εις τά χέρια του καί μίαν κλειδουνιάν κλειδωμένην μέ τό κλειδών της καί, όταν του χύνης τό νερόν, νά ανοίξη την κλειδωνιάν. Υστερον νά κάμης <όσα> σου λέγω εις την σελίδα 42. Νά τόν ποτίσης όμως άγιον μύρον (f.57v) καί νά του γράψης καί τό εύαγγέλιον: «Τῷ καιρῷ έκείνῳ προσήλθεν τῷ Ἰησοῦ ἄνθρωπος γονυπετών <αὐτόν> καί λέγων Κύριε, ἐλέησόν μου τόν ὑιόν, ότι σεληνιάζεται». Όλον, νά τό διαβάζη τρεις φορές την ημέραν επί τρεις ημέρες καί νά τό φορή εις τό κεφάλι του. Καί τότε <ιατρεύεται>. Αλλά θά κάμης όσα λέγει εις τό περί φαρμακείας καί μαγείας.

Ουσιαστικά η τέλεση της συνταγής για τον δαιμονισμένο αποτελεί σύνθεση τριών συνταγών: της συνταγής «Περί ἄνθρωπον δαιμονισμένον», της συνταγής «Εἰς ἄνθρωπον λυσσιασμένον, δαιμονισμένον» που φαίνεται να αναφέρεται στη σελίδα 42 και της συνταγής που έχουμε ήδη δημοσιεύσει «Περί φαρμακείας και μαγείας».

Η συνταγή «Εἰς ἄνθρωπον λυσσιασμένον, δαιμονισμένον» περιέχει τα εξής:

Την Κυριακήν πρωί, να δίνη ο ήλιος, νά γράψης τις κάτωθεν < χαρακτήρες> <και> τας κάτωθεν βουλάς καί νά τις λιώσεις με αγιασμόν τών Θεοφανίων καί νά δώσεις το νερόν να το πίῃ. Καί γράφε τις εις χαρτί νά τάς φορή.

Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την περίπτωση πως κάποιος που υπέφερε από ψυχική νόσο ή έπασχε από επιληψία να θεωρούνταν από τον απλοϊκό άνθρωπο ως δαιμονισμένος, που έπρεπε να περάσει από τελετή εξαγνισμού.

Πηγές: 

Ορθόδοξοι Ορίζοντες

ΔΥΟ ΜΑΓΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΑΠΟ ΙΑΤΡΟΣΟΦΙΚΟ-ΜΑΓΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ




Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο