Οι συνταγές και τα αστρολογικά βότανα του Θεσσαλού

Κατά τον Μεσαίωνα κυκλοφορούσε σε πολλά αντίτυπα το βιβλίο του Θεσσαλού «Περί ιερών βοτάνων και χυλόσεως», τόσο στην Ελληνική όσο και στη Λατινική γλώσσα. Ήταν ένα βιβλίο που περιέγραφε αρχαίες συνταγές για θεραπείες ασθενειών, πράγμα που αποδεικνύει πως η λαϊκή θεραπευτική ήταν πολύ δημοφιλής στη Δύση και στο Βυζάντιο τον Μεσαίωνα.

Ο Θεσσαλός σε νεαρή ηλικία μετοίκισε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου για να σπουδάσει φιλολογία και ιατρική. Επειδή ήταν ένας πολύ φιλόδοξος νέος, ήθελε να λάβει όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις ώστε να ανελιχθεί στα υψηλά στρώματα της ρωμαϊκής κοινωνίας του 2ου αι. μ.Χ.

Στην προσπάθειά του ο Θεσσαλός να μορφωθεί, βρήκε τυχαία σε μια βιβλιοθήκη το βιβλίο του Φαραώ-αστρολόγου Νεχεψώ, στο οποίο περιγραφόταν η θεραπεία διάφορων παθήσεων του ανθρωπίνου σώματος με τη βοήθεια αστρολογικών βοτάνων και φυλαχτών. Μάλιστα, η ιατρική αστρολογία είχε εισαχθεί στην Αίγυπτο από την Περσία κατά τον 6ο αι. π.Χ., μετά την κατάληψη της Αιγύπτου από τους Πέρσες. Έπειτα εξελίχθηκε με την πολιτιστική σύζευξη της ελληνιστικής, βαβυλωνιακής και αιγυπτιακής αστρολογίας.

Ο νεαρός Θεσσαλός που ήθελε να σπουδάσει ιατρική, ενθουσιάστηκε με την ιδέα να κατασκευάζει φάρμακα με αστρολογικά βότανα και γι’ αυτό άρχισε να δοκιμάζει μία μία τις συνταγές. Μπορεί όλη αυτή η προσπάθειά του να μην έφερε κάποιο άμεσο αποτέλεσμα, όμως αυτός δεν πτοήθηκε από την αποτυχία να κατασκευάσει φαρμακευτικά σκευάσματα. Ήδη είχε αρχίσει να τον μαγεύει όλη αυτή η ιδέα με την αστρολογία και τα φυλαχτά, οπότε ξεκίνησε να αναζητά στο εσωτερικό της Αιγύπτου άλλες θαυματουργές συνταγές.

Βέβαια, οι Αιγύπτιοι ιερείς και μάγοι αρνούνταν να τον μυήσουν στη σοφία τους και μόνο ένας Αιγύπτιος Αρχιερέας θέλησε να τον βοηθήσει σ’ αυτή την αναζήτηση. Αυτός, λοιπόν, θέλησε βοηθήσει τον Θεσσαλό με τη μαντική της λεκανομαντείας, ζητώντας του να εκφράσει αν ήθελε να συνομιλήσει με ζωντανό ή νεκρό. Ο νεαρός απάντησε πως ήθελε να έρθει σε επαφή με τον Ασκληπιό. Ο Αρχιερέας υπέβαλε τον νεαρό σε τριήμερη νηστεία και στη συνέχεια τον οδήγησε σε έναν χώρο όπου θα συναντούσε τον Ασκληπιό. Εκεί εμφανίστηκε τότε ο Ασκληπιός που του εξήγησε τους λόγους που είχαν αποτύχει όλες οι συνταγές που εφάρμοσε από το βιβλίο του Νεχεψώ.

Ο Ασκληπιός αποκάλυψε στον Θεσσαλό δώδεκα βότανα για θεραπευτική χρήση που αντιστοιχούσαν στους δώδεκα ζωδιακούς αστερισμούς και επτά βότανα που αντιστοιχούσαν στους επτά πλανήτες. Ο Θεσσαλός κατέγραψε όσα του φανέρωσε ο Ασκληπιός στο βιβλίο του «Περί ιερών βοτάνων και χυλόσεως». Μέσα στο βιβλίο του Νεχεψώ υπήρχε η συνταγή που μετέτρεπε το χαμομήλι σε χάπι για τη θεραπεία του πυρετού. Ο Θεσσαλός βασίστηκε σ’ αυτή τη συνταγή και επεχείρησε να κατασκευάσει κι εκείνος ένα χάπι για να πέφτει ο πυρετός. Μεταξύ άλλων στις συνταγές υπήρχε και το βότανο της σελήνης, η αγλαοφώτις, που θεράπευε τα έλκη ενώ η ρίζα του καιγόταν ως θυμίαμα και έδιωχνε τους δαίμονες.




Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο