Οι πρώτοι θαλασσοπόροι της Μεσογείου κατά την αρχαιότητα

Η Μεσόγειος, μια θάλασσα κλειστή που μοιάζει περισσότερο με κλειστή λίμνη, κάποτε έκλεινε στα όριά της όλο το γνωστό κόσμο. Στα ασφαλή νερά της Μεσογείου, χωρίς σοβαρά ρεύματα και παλίρροιες, ο άνθρωπος μπόρεσε να ταξιδέψει και να εμπορευθεί στα λιμάνια της ήδη από τη Νεολιθική εποχή. Φαίνεται πως ο πρωτόγονος άνθρωπος θέλησε να ταξιδέψει δια θαλάσσης για να εμπορευθεί τον οψιδιανό, ένα ηφαιστειακό γυαλί που όταν σπάσει αποκτά κοφτερές κόγχες, γι’ αυτό ήταν και κατάλληλο στην κατασκευή των εργαλείων.

Οι άνθρωποι της ηπειρωτικής Ελλάδας προμηθεύονταν κατά τη Νεολιθική εποχή από τα λατομεία της Μήλου τον πολύτιμο οψιδιανό. Για να μεταφερθεί ο οψιδιανός από τη Μήλο μέχρι την Αργολίδα, φαίνεται πως ήδη το 8.000 π.Χ. οι θαλάσσιες συγκοινωνίες είχαν αναπτυχθεί στο βαθμό να μπορεί ένα πλεούμενο με φορτίο να καλύψει μια απόσταση τουλάχιστον 70 μιλίων.

Ποιος ήταν όμως ο πρώτος θαλασσοπόρος της αρχαιότητας;

Στην «Ιστορία» του Θουκυδίδη βρίσκουμε την πληροφορία πως οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν από την προφορική παράδοση πως ο πρώτος που απέκτησε ναυτικό και κυριάρχησε στις ελληνικές θάλασσες ήταν ο Μίνως. Την ίδια πληροφορία βρίσκουμε και στον Στράβωνα, όπου αναφέρει χαρακτηριστικά: «Θρυλείται η θαλασσοκρατία του Μίνωα και η θαλασσοπλοΐα των Φοινίκων». Βέβαια, τόσο η μαρτυρία του Θουκυδίδη όσο και του Στράβωνα επιβεβαιώνεται και από τα αρχαιολογικά δεδομένα.

Συγκεκριμένα, στην εποχή του Χαλκού οι έμποροι της μινωικής Κρήτης φαίνεται να έπαιζαν σπουδαίο ρόλο στη ναυσιπλοΐα την περίοδο 1999-1786 π.Χ., μεταφέροντας τα χαρακτηριστικά αγγεία της Μεσομινωϊκής II στη Βίβλο και στη Ρας Σμάρα της συριακής ακτής, στη βόρεια Κύπρο και την Κουάτνα στον ποταμό Ορόντη, καθώς και στις αιγυπτιακές πόλεις. Παράλληλα, σε ανασκαφές της Κρήτης βρέθηκαν αιγυπτιακά αγάλματα και σκαραβαίοι εκείνης της περιόδου, αλλά και όταν αποκρυπτογραφήθηκαν τα αρχεία της Βαβυλώνας σε σφηνοειδή γραφή, διαπιστώθηκαν εμπορικές επαφές με τους Μινωΐτες.

Οι Κρήτες έμποροι πάλι εκτός από αγγεία μετέφεραν στην τότε παντοδύναμη Αίγυπτο λάδι, κρασί, σταφίδες και ξυλεία. Σε εικονογραφημένους τάφους της αιγυπτιακής Θήβας απεικονίζεται η κρητική ναυτική δραστηριότητα, αναπαριστάνοντας ξένους να φέρνουν πολύτιμα δώρα, φορώντας μινωικά ρούχα και προσφέροντας μεταλλικά αγγεία, ρυτά σε σχήμα κεφαλών ζώων, χελώνες από μέταλλα και τόπια από ακριβά υφάσματα.

Φαίνεται λοιπόν πως οι Κρήτες ήταν από τους πρώτους που ασχολήθηκαν με το θαλάσσιο εμπόριο στην ανατολική Μεσόγειο και ήρθαν σε επαφή με την ηπειρωτική ενδοχώρα, τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου αλλά και με τους λαούς της Ανατολής. Ως ενδιάμεσοι σταθμοί στα ταξίδια τους χρησιμοποίησαν τα Κύθηρα, τη Θήρα, τη Μήλο και την Αίγινα. Ακόμη, φαίνεται πως οι Κρήτες επισκέπτονταν πολύ συχνά τα λιμάνια των Μυκηνών και της Πύλου, καθώς εκεί αποκόμιζαν μεγάλο οικονομικό κέρδος. Σ’ αυτά τα λιμάνια της ηπειρωτικής Ελλάδας οι Κρήτες μετέφεραν τα είδη πολυτελείας που προμηθεύονταν από την Αίγυπτο και από άλλα λιμάνια της Ανατολής, ενώ αντίστοιχα από τους Μυκηναίους προμηθεύονταν άλογα και στρατιώτες.

Πηγή: Το θαλάσσιο ταξίδι στους αρχαίους χρόνους

Φωτογραφία




Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο