Οι αεροπορικές μεταφορές και η ναυτιλία μολύνουν το περιβάλλον

Τις τελευταίες δεκαετίες με την παγκοσμιοποίηση του εμπορίου έχει σημειωθεί τεράστια ανάπτυξη στις αεροπορικές μεταφορές και στη ναυτιλία. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, αυτό έχει και ως συνέπεια τη σταθερή αύξηση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Οι αεροπορικές μεταφορές

Οι αεροπορικές δραστηριότητες, στις οποίες περιλαμβάνονται οι πτήσεις αλλά και τα ίδια τα αεροδρόμια, ασκούν διάφορες αρνητικές πιέσεις στο περιβάλλον, μεταξύ άλλων με τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, τους ατμοσφαιρικούς ρύπους, την ηχορύπανση, τη ζήτηση νερού και την παραγωγή αποβλήτων. Επιπλέον, από το 1990, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές έχουν υπερδιπλασιαστεί στην ΕΕ.

Καθώς τις τελευταίες δεκαετίες σημειώθηκε αύξηση των εμπορικών συναλλαγών με αναδυόμενες οικονομίες, αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διανύονται ακόμη μεγαλύτερες αποστάσεις, όπως επίσης και να αυξάνονται οι πιο οικονομικές επιβατικές πτήσεις. Αυτή η εξέλιξη εξηγεί σε μεγάλο βαθμό την πρόσφατη ανάπτυξη των επιβατικών μεταφορών στην Ευρώπη. Ασφαλώς, οι στόλοι των μεταφορέων χαμηλού κόστους είναι γενικά πιο καινούργιοι και πιο καθαροί, όμως το μερίδιο επί του συνόλου των πτήσεων έχει διπλασιαστεί κατά την τελευταία δεκαετία.

Στην παρακάτω εικόνα αποτυπώνονται οι εκπομπές από ένα τυπικό δικινητήριο αεροσκάφος στη διάρκεια μιας ωριαίας πτήσης με 150 επιβάτες.




Οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των αεροπλάνων, αυξήθηκαν κατά 17% από το 1990 έως το 2005. Έπειτα, από το 2005 έως το 2014 σημειώθηκε με περαιτέρω αύξηση της τάξης του 5%. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, από το 2005 έως το 2035 αναμένεται να αυξηθούν κατά 44% οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα!

Ταυτόχρονα, ανησυχητικές είναι και οι αυξήσεις των εκπομπών των διοξειδίων του αζώτου (NO2). Από το 1990 έως το 2005 σημειώθηκε μια αύξηση της τάξης του 85% και από το 2005 έως το 2014 μια αύξηση στο 13%. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, μέχρι το 2035 οι εκπομπές των διοξειδίων του αζώτου θα αυξηθούν κατά +42%.

Η ναυτιλία

Οι δραστηριότητες πάλι στον τομέα της ναυτιλίας έχουν προκαλέσει επίσης σημαντικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και ατμοσφαιρικούς ρύπους, ηχορύπανση και ρύπανση των υδάτων. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο θα μπορούσαν να ανέλθουν σε ποσοστό 17% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 εάν δεν ληφθούν περαιτέρω μέτρα.

Παρότι οι εκπομπές ορισμένων ρύπων από τις οδικές μεταφορές έχουν μειωθεί εν γένει -όχι όμως του διοξειδίου του άνθρακα-, οι εκπομπές από τις αεροπορικές μεταφορές και τη ναυτιλία συνεχώς αυξάνονται.

Αναμένεται ότι, έως το 2050, εάν δεν ληφθούν περαιτέρω μέτρα μετριασμού, οι δραστηριότητες των αεροπορικών μεταφορών και της ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο θα αντιπροσωπεύουν από κοινού σχεδόν το 40% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως.

Πηγή: 

eea.europa.eu

 








Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο