Κ. Χατζηδάκης: Το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο είναι εργαλείο πράσινης ανάπτυξης

Το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο είναι εργαλείο πράσινης ανάπτυξης – Στο δρόμο της Ευρώπης μακριά από δογματισμούς και ακρότητες.
Ομιλία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο.

«Κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ακόμα και αυτοί που διαφωνούν με το νομοσχέδιο και το χρωματίζουν αρνητικά δεν μπορούν παρά να το χαρακτηρίσουν ως μια μεγάλη τομή στην πολιτική μας για το περιβάλλον και για αρκετές πτυχές της ενεργειακής μας πολιτικής. Αλλάζει πράγματι πολλά δεδομένα και γι’ αυτό επειδή είναι δουλειά πολλών μηνών που δεν στηρίχθηκε μόνο στο πρόγραμμα της ΝΔ αλλά και σε ευρεία διαβούλευση (στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως) θέλω να ευχαριστήσω όσους συμμετείχαν με τις απόψεις τους, αλλά και τους δυο υφυπουργούς, τον κ. Οικονόμου και τον κ. Θωμά καθώς και τους τέσσερις γενικούς γραμματείς. Θέλω να ευχαριστήσω και όλους εσάς (τους βουλευτές) που φωτίσατε –ακόμα και οι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, μέσα από τις υπερβολές- το νομοσχέδιο, διότι και από τα επιχειρήματα που άκουσα από πολλούς συναδέλφους, κατάλαβα ότι υπάρχει ένας φανατισμός που δεν έχει αντανάκλαση στο πραγματικό περιεχόμενο του νομοσχεδίου.

Δεν θεωρούμε ότι έχουμε την εξ Αποκαλύψεως αλήθεια. Είμαστε εδώ. Αν κάνετε συγκεκριμένες παρατηρήσεις για διορθωτικές παρεμβάσεις που να εδράζονται στο Σύνταγμα, το ενωσιακό δίκαιο, τις καλές πρακτικές άλλων χωρών, φυσικά είμαστε εδώ να συζητήσουμε. Αυτή την έννοια έχει η συζήτηση στην Επιτροπή και γι’ αυτό ζήτησα μόνος μου να υπάρξει άλλη μια συνεδρίαση, για να φωτιστούν καλύτερα τα πράγματα. Δεν έχω τίποτε να κρύψω. Αντιθέτως, θέλω προσωπικά να διαφημίσω αυτό το νομοσχέδιο που νομίζω ότι είναι μια από τις πιο σημαντικές παρεμβάσεις που έχω φέρει στις κατά καιρούς υπουργικές μου θητείες.

Περί τίνος πρόκειται; Θα πω με απλά λόγια τι αφορά το νομοσχέδιο αυτό και τι σημαίνει για τον μέσο πολίτη. Κάνει 6-7 βασικές τομές. Η πρώτη τομή αφορά στην επίσπευση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Έχω αναφερθεί δημόσια για τις παρεμβάσεις που είχε κάνει παλαιότερα –και πρόσφατα– το Υπουργείο Ανάπτυξης για την απλούστευση των αδειοδοτήσεων από τη δική του πλευρά. Είχα κάνει κι εγώ μια παρέμβαση το 2014 την οποία αναθεώρησε στη συνέχεια ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση –με ανοχή της τρόικα–, έφερε κατόπιν μια μικρής κλίμακας παρέμβαση. Εμείς είμαστε ως κόμμα φιλικό προς την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Φέραμε το περασμένο φθινόπωρο μια παρέμβαση απλουστευτική για αυτό το ζήτημα, τα περιβαλλοντικά πάρκα κ.λπ. Μένει όμως διαχρονικά στην Ελλάδα ένα κενό που έχει να κάνει με τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.

Το πρόβλημα δεν είναι θεωρητικό, κάθε άλλο. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν προθεσμίες για αδειοδοτήσεις 90, 120, 150 ημέρες. Και υπάρχει και κοινοτική νομοθεσία γι’ αυτό, η οποία ατυχώς δεν εφαρμόζεται στην Ελλάδα. Είμαστε δηλαδή εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου τόσα χρόνια, καθώς εμείς αδιαφορώντας για την κοινοτική νομοθεσία αλλά και για το συμφέρον της χώρας έχουμε περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις που απαιτούν 6-8 χρόνια. Και ερωτώ: Είναι ανεκτό; Θέλουμε να παραμείνουμε η χώρα του «ου μπλέξεις»; Θέλουμε να μην έρχονται επενδύσεις στη χώρα; Στις άλλες χώρες της ΕΕ να υποδέχονται τους επενδυτές με κόκκινα χαλιά και εμείς, ιδιαίτερα τώρα που θα έχουμε και το πρόβλημα –όπως και οι υπόλοιποι φυσικά– με τον κορωνοϊό να καθόμαστε και να τρενάρουμε τις υποθέσεις και να μην απαντούμε; Είναι λογικό; Κινούμαστε λοιπόν εκτός ενωσιακού δικαίου; Κάθε άλλο. Αν κινούμαστε, παρακαλώ να μου φέρετε τις σχετικές οδηγίες. Λέω το ακριβώς αντίθετο: Μέχρι τώρα ήμασταν εκτός, διότι υπάρχουν οδηγίες –που θα τις φέρω στην Ολομέλεια– οι οποίες θέτουν συγκεκριμένες προθεσμίες τις οποίες η χώρα μας παραβιάζει.

Και τι κάνουμε; Λέμε στη δημόσια διοίκηση να μην τρενάρει τις υποθέσεις. Δεν λέμε ούτε στις δασικές, ούτε στις αρχαιολογικές υπηρεσίες «ελάτε να συμφωνήσετε με όποια επένδυση». Γιατί να το πούμε; Εμείς δεν βλέπουμε ότι το περιβάλλον είναι ο πλούτος της χώρας και πηγή ανάπτυξης αυτό καθαυτό; Λέμε απλώς ότι δεν είναι λογικό κάποιες υπηρεσίες να έχουν μια υπόθεση και να κάθεται και να περιμένει χρόνια. Και εντωμεταξύ να στέλνουμε τα παιδιά μας σε όλη την Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο να βρουν δουλειές γιατί εδώ δεν ανοίγουν δουλειές. Είναι ανεκτό για μια κυβέρνηση που εξελέγη με βασική δέσμευση τις νέες θέσεις εργασίας να παραμείνουμε όλοι στη ραστώνη μας και να μην πειράξουμε τίποτε; Ερχόμαστε λοιπόν και λέμε ότι αν καθυστερείτε κύριοι θα πηγαίνετε στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων και θα τοποθετείστε. Πείτε όχι, αλλά πείτε το, να κλείνει η υπόθεση.

Λέμε επίσης ότι για να επιταχυνθούν τα πράγματα –μεταξύ άλλων, γιατί κάνουμε πολλά– βάζουμε και ιδιώτες αξιολογητές. Γιατί; Για να υπάρχουν περισσότεροι αξιολογητές και να πηγαίνει γρηγορότερα το πράγμα. Είναι ανεξέλεγκτοι αυτοί οι αξιολογητές; Όχι, θα υπάρξει Προεδρικό Διάταγμα που θα καθορίζει τα προσόντα τους και τον έλεγχο που θα υφίστανται. Αν κάνουν ακρότητες θα χάνουν το πτυχίο τους, θα χάνουν τη δουλειά τους. Και ποιος θα ορίζει αυτούς τους αξιολογητές; Θα υπάρχει ένα Μητρώο και θα ορίζονται με κλήρωση. Δεν θα υπάρχει απευθείας επαφή του επενδυτή με αυτούς και τον τελικό λόγο θα τον έχει πάλι η δημόσια διοίκηση. Αυτοί διεκπεραιώνουν τον φάκελο, η απόφαση είναι της δημόσιας διοίκησης. Αυτό είναι το μέγα έγκλημα της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας! Κάποια στιγμή ακούς διάφορα και αναρωτιέμαι «Μιλάμε για το ίδιο πράγμα; Για το ίδιο νομοσχέδιο;».

Πάμε στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Δεν θέλουμε το λιγνίτη, το έχουμε ξεκαθαρίσει ως κυβέρνηση. Ενδεχομένως και ο ΣΥΡΙΖΑ να μην τον θέλει. Έχω μπερδευτεί με τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά δεν θέλω να σταθώ εκεί. Εμείς προωθούμε ξεκάθαρα την απολιγνιτοποίηση. Τι μπορούμε να κάνουμε στη θέση της; Θα βάλουμε κεριά; Εμείς προτείνουμε –όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο– να πάμε στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, δηλαδή κυρίως στην αιολική ενέργεια και τα φωτοβολταϊκά. Πώς πάμε; Όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη, δηλαδή με Ειδικά Χωροταξικά Σχέδια, με προβλέψεις. Απλώς εμείς κάνουμε 10-13 χρόνια να αδειοδοτήσουμε αυτά τα έργα. Ένα έργο που εγκαινιάσαμε με τον Πρωθυπουργό μιας μεγάλης ιταλικής εταιρείας στον Καφηρέα κράτησε 13 χρόνια! Είναι προς τιμήν μας; Υπάρχει ένα πλαίσιο ευρωπαϊκό, ένα πλαίσιο χωροταξικό, υπάρχει στα σκαριά ευρωπαϊκή οδηγία που μας λέει να τελειώνουμε σε 2 χρόνια! Και εσείς μου λέτε να παρανομήσω, να μην κατέβω για τα έργα αυτά στα 2 χρόνια που λέει η ευρωπαϊκή οδηγία, αλλά να μείνω στα 13 χρόνια. Δεν θα το κάνω! Γιατί αν το κάνω, θα έρθετε εσείς οι ίδιοι και να μου πείτε, οι άλλοι προσελκύουν τα φωτοβολταϊκά και τα αιολικά και εμείς καθόμαστε και κοιτάμε το υπερπέραν. Επομένως, θα προχωρήσουμε έχοντας καθαρή τη συνείδησή μας γιατί προωθούμε την πράσινη ανάπτυξη που είναι βασική δέσμευση της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού.

Προχωρώ περαιτέρω. Τι άλλο κάνει αυτό το νομοσχέδιο; Αντιμετωπίζει το ζήτημα των προστατευόμενων περιοχών. Έχουμε ξεκινήσει όπως είπα διαβούλευση από τον περασμένο Οκτώβριο. Και μάλιστα το είπατε, εμείς είχαμε ξεκινήσει να κάνουμε ένα διαφορετικό μοντέλο. Βάσει των συμπερασμάτων της διαβούλευσης καταλήξαμε σε τούτο εδώ το μοντέλο. Το οποίο, αν δεν σας αρέσει, είναι ένα μοντέλο που υπάρχει σε μία σειρά από χώρες που είναι παρόμοιου μεγέθους με την Ελλάδα όπως είναι η Αυστρία, η Πορτογαλία, η Φινλανδία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα τέτοιο μοντέλο έχουν αυτές οι «τρισκατάρατες» χώρες που έχουν καταστρέψει τους πολίτες τους, δεν έχουν καμία ευαισθησία για το περιβάλλον, έχουν κατέβει από τα δέντρα! Αυτό το μοντέλο αυτών των χωρών πήραμε και το έχουμε φέρει και εδώ.

Το προηγούμενο μοντέλο ποιο ήταν; Ένα μοντέλο που είχε 36 διοικητικά συμβούλια σε όλη τη χώρα, στελεχωμένα ήταν τα 28. Πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους ήταν αξιόλογοι, αλλά ας πούμε ήταν και ΔΣ που είχαν μέσα και τον Πρόεδρο των ελαιοπαραγωγών και κομματικά στελέχη. Δεν το κρίνω. Πάντως είχε 36 ΔΣ και από εκεί και πέρα οι άνθρωποι που κάλυπταν το 30% της χώρας είχαν κάθε χρόνο πόσα χρήματα να κάνουν την δουλειά τους;

Για όλη την Ελλάδα 8 εκ. τον χρόνο. Μιλάμε για αστειότητες. Και έρχονται κάποιοι εδώ και κάνουν κριτική. Μα σε εμάς κάνετε κριτική; Σε εμάς που πέρα από το γεγονός ότι υιοθετούμε ένα μοντέλο ευρωπαϊκό, ερχόμαστε και δίνουμε πρώτη φορά ουσιαστική χρηματοδότηση με αυτό το νομοσχέδιο; Ή μήπως κάνω λάθος;

Και προβλέπουμε για τους φορείς αυτούς πέρα ότι θα διαχειρίζονται ευρωπαϊκά κονδύλια, ένα ειδικό τέλος, όπως υπάρχει σήμερα από τις ΑΠΕ για τους Δήμους και τις Κοινότητες. Θα υπάρχει για τους φορείς αυτούς ένα τέλος από όλες τις ήπιες δραστηριότητες οι οποίες θα αναπτύσσονται εντός των περιοχών αυτών. Είναι κακό αυτό; Στην καλοπιστία των τοποθετήσεών τους, δεν αναφέρθηκε κανένας σε αυτό. Όπως δεν αναφέρθηκε και τίποτα θετικό για αυτό το νομοσχέδιο. Μας εξυπηρετεί βέβαια αυτού του είδους η αντιπολίτευση καθώς αποδεικνύει στον μέσο πολίτη ότι έχουμε να κάνουμε με μία κακόπιστη αντιπολίτευση. Δικαίωμά σας!

Αυτή είναι η ρύθμιση. Σημειώνω ότι η ρύθμιση που φέρνουμε είναι η πρόταση των φορέων και των περιβαλλοντικών οργανώσεων, δηλαδή να δημιουργηθεί ένας κεντρικός φορέας. Δική τους πρόταση ήταν που επειδή την φέρνουμε εμείς δεν αρέσει! Ούτε τα μικρά παιδιά.

Δασικοί χάρτες. Η κα Καφαντάρη –ο κ. Φάμελλος ήταν πιο προσεκτικός– έκανε μία κριτική και ο κ. Αρσένης. Να ξεκαθαρίσουμε λοιπόν τι έχει γίνει με τους δασικούς χάρτες. Εγώ ο ίδιος από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής το περασμένο καλοκαίρι, είχα πει μπράβο στην προηγούμενη κυβέρνηση που είχε προσπαθήσει να ξεμπλοκάρει το θέμα των δασικών χαρτών και που έπρεπε να το είχαν κάνει οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Ξεκάθαρα.

Όμως μια θετική πρωτοβουλία έγινε με τελείως στρεβλό τρόπο. Τι εννοώ; Έχει τελειώσει υποτίθεται η δουλειά στο 55% της χώρας. Τι έχει συμβεί εκεί; Έχουμε 170.000 αντιρρήσεις. Το 2018 και το 2019 κρίθηκαν 10.000 αντιρρήσεις. Αν κάνετε τους λογαριασμούς η ολοκλήρωση των αντιρρήσεων θα ολοκληρωθεί μετά από 25 χρόνια. Τι μου προτείνετε; Να μείνω με σταυρωμένα χέρια για να μου ασκείτε οξύτερη κριτική σε μερικούς μήνες; Δεν πρέπει να αυξήσουμε τις Επιτροπές, να συνδέσουμε την αμοιβή τους με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους; Και επίσης με συγχωρείτε, θέλω να επικαλεστώ τη συνείδησή σας ανεξάρτητα από την κομματική σας τοποθέτηση. Υπάρχουν χωράφια που καλλιεργούνται από την εποχή που ήταν Πρωθυπουργός της χώρας ο Ελευθέριος Βενιζέλος και τα έχουν οι ιδιοκτήτες τους με υπογραφές της εκάστοτε κυβέρνησης. Υπάρχουν αναδασμοί που έκανε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής την πρώτη δεκαετία της πρωθυπουργίας του. Υπάρχουν προσφυγικά σε διάφορες περιοχές της χώρας τα οποία τα είχαν πάρει οι πρόσφυγες με υπογραφές του Βασιλείου της Ελλάδος τότε.

Τι θέλετε να κάνω; Έχουν οι άνθρωποι τα χωράφια τους τα καλλιεργούν, δηλώνονται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης στην ΕΕ για να παίρνουν τις επιδοτήσεις τους. Και λέει το ίδιο το κράτος με διαφόρους τρόπους ότι είναι χωράφια. Τι να πω τώρα; Να πως αυτό που είπε ο κ. Αρσένης; Ότι κάνουν πουλάκια τα μάτια μας και δεν είναι χωράφια, αλλά δάσος; Πού είναι αυτά τα δάση; Φέρτε μου φωτογραφίες κ. Αρσένη να δω ποια δάση αποχαρακτηρίζω που έχουν κριθάρια, σιτάρια και ρύζια! Κάποια στιγμή εξαντλείται και η υπομονή.

Εμείς μια και με προκαλείτε έχουμε στα σκαριά Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Και επίσης μια και με προκαλείτε, ενώ παραλάβαμε από τον ΣΥΡΙΖΑ το σχετικό κοινοτικό πρόγραμμα με μηδέν απορροφήσεις, ήδη έχουμε προτάσεις στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για πάνω από 100 εκ για αντιπυρική προστασία και αναδασώσεις. Και είναι πραγματική και ουσιαστική πολιτική και όχι πολιτικό θέατρο. Εκτός των όσων είπα, αδειδοτήσεις, ανανεώσιμες πηγές, προστατευόμενες περιοχές, δασικοί χάρτες, έχουμε και μία παρέμβαση για τις πλαστικές σακούλες. Δεν κατάλαβα αν συμφωνείτε ή διαφωνείτε, δεν βλάπτει καμία φορά να συμφωνείτε κιόλας.

Στις πλαστικές σακούλες τι κάνουμε; Έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ μία πρωτοβουλία και έβαλε ένα τέλος στις πλαστικές σακούλες. Επειδή τα πράγματα λειτουργούν όπως λειτουργούν στην Ελλάδα και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κάποιοι επιτήδειοι το εκμεταλλεύτηκαν, δεν κάνω κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό. Και πήγανε και βγάλανε πιο χοντρές σακούλες για να γλιτώνουνε το τέλος. Και ερχόμαστε και λέμε ότι θα υπάρχει ενιαίο τέλος, για να τελειώσουν τα κόλπα. Αν είναι λάθος, να δω τι θα κάνετε στις ψηφοφορίες την επόμενη εβδομάδα, να δω αν θα το καταψηφίσετε και αυτό. Διότι εδώ ακούω οι κακοί βιομήχανοι, πάμε να εξυπηρετήσουμε συμφέροντα. Μία εξαίρεση έγινε από τον ΣΥΡΙΖΑ, μία θετική αναφορά στους βιομηχάνους πλαστικών. Αυτοί είναι οι βιομήχανοι που τους έχει ο ΣΥΡΙΖΑ στα ώπα–ώπα, γιατί είναι απέναντι στην Νέα Δημοκρατία στην ρύθμιση που φέρνουμε. Εμείς είμαστε που εξυπηρετούμε συμφέροντα, ο μόνος ο οποίος ετάχθη ξεκάθαρα υπέρ συμφερόντων, εδώ ήταν ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος μίλησε υπέρ των βιομηχάνων πλαστικών!

Τι άλλο κάνει το νομοσχέδιο; Το νομοσχέδιο επιχειρεί να αντιμετωπίσει μια σειρά προβλημάτων με τα απορρίμματα. Δεν φτάνουν τα προβλήματα που μας κληρονόμησε η κα. Δούρου με τα βουνά των σκουπιδιών στη Φυλή, έχουμε και μία σειρά από προβλήματα στην υπόλοιπη Ελλάδα. Έχουμε προσπαθήσει να λύσουμε προβλήματα, όπως του Αιγίου, της Λευκάδας, της Κέρκυρας, έχουμε στα σκαριά δημοπράτηση αρκετών μονάδων αυτή τη χρονιά. Αλλά υπάρχουν και άλλα επιμέρους ζητήματα. Π.χ. στο Νότιο Αιγαίο που υπάρχουν πάρα πολλοί Δήμοι με διαχείριση απορριμμάτων κατακερματισμένη που οδηγεί στο να έχουμε ΧΑΔΑ χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων. Πρόστιμα από την ΕΕ, ζημιά στο περιβάλλον, ζημιά στη χώρα. Λέμε να κάνουμε μία συντονισμένη διαχείριση. Ποιο είναι το έγκλημα; Και αφού είναι έτσι τα πράγματα και κάνουμε έγκλημα, τόσο καιρό που ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κυβέρνηση γιατί δεν κατήργησε τον ΦΟΔΣΑ Αττικής; Ο ΦΟΔΣΑ Αττικής είναι αυτό το μοντέλο. Ο ΕΣΔΝΑ όπως λέγεται. Αυτό το μοντέλο είναι. Γιατί δεν το καταργήσατε; Το δεχόσαστε στην Αττική, αλλά σας ενοχλεί στο Νότιο Αιγαίο. Μάλιστα. Είναι κι αυτό μια πρωτότυπη προσέγγιση.



Κι επίσης τι άλλο κάνουμε; Ρυθμίζουμε το θέμα των μπάζων, το οποίο είναι πολύ σημαντικό θέμα, γιατί έχουν γεμίσει τα δάση και οι παραλίες της Ελλάδας με ανεξέλεγκτα μπάζα, τα οποία διατίθενται πέραν της νομοθεσίας. Γιατί υπάρχει ήδη πρόβλεψη. Αντί λοιπόν να μένουμε στις διακηρύξεις, ερχόμαστε και λέμε κάτι –για το οποίο επίσης δεν άκουσα καμιά συζήτηση και το οποίο προκάλεσε αντιδράσεις σε ορισμένους θιγόμενους– ότι δεν θα εκδίδονται οικοδομικές άδειες εάν δεν έχεις κανονίσει τη σύννομη διάθεση των μπάζων σου συνεργαζόμενος με τα σχετικά συστήματα που είναι αδειοδοτημένα γι’ αυτό το λόγο. Είναι θετική τομή ή δεν είναι;

Επίσης ρυθμίζουμε και τα θέματα των περιοχών Natura. Να δούμε πως έχει σήμερα η κατάσταση. Τα εξήγησε πάρα πολύ καλά ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Οικονόμου. Απλώς προσπαθώ να το φωτίσω περισσότερο. Σήμερα απαγορεύονται οι δραστηριότητες στις περιοχές Natura; Πετάνε μόνο πουλάκια; Γιατί αυτή την εντύπωση πάτε να μας δώσετε. Σήμερα υπάρχει ανεξέλεγκτη δραστηριότητα στις περιοχές Natura και πάμε να βάλουμε μια σειρά. Σήμερα μπορεί να γίνεται ό,τι θέλει όποιος έχει μέσον. Πώς να το πω; Είναι μια κατάσταση «φύρδην μίγδην», με ad hoc προσωπικές ρυθμίσεις, όπου έχει το πάνω χέρι ο μελετητής και το πάνω χέρι ο επενδυτής για να βλάπτει το περιβάλλον.

Αντί να αναγνωριστεί ότι γίνεται ένα βήμα μπροστά, έχουμε κριτική ότι δήθεν καταστρέφουμε. Πώς καταστρέφουμε; Παίρνουμε ένα Προεδρικό Διάταγμα, το λεγόμενο 58, που προβλέπει χρήσεις γης και παίρνουμε κάποιες δραστηριότητες-χρήσεις γης για να ισχύουν και στις περιοχές Natura. Και προβλέπουμε και κάποιες άλλες ανθρωπογενείς, όπως λέγονται, δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται με αυτές τις περιοχές. Βάζουμε μια κλιμάκωση απόλυτης προστασίας, λιγότερης προστασίας, 4 κατηγορίες συνολικά. Έρχονται οι μελετητές με βάση το νόμο και διαλέγουν από αυτές τις δραστηριότητες ποιες νομίζουν ότι κατά την επιστημονική τους γνώση ταιριάζουν στις επιμέρους περιοχές. Και μετά, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, υπάρχει και ένα διαχειριστικό σχέδιο που εγκρίνει αυτές τις επιμέρους 11-12 μελέτες, ανά τη χώρα. Αυτό λέει η κοινοτική νομοθεσία. Εμείς οι «αντι-περιβαλλοντικοί, που δεν νοιαζόμαστε», ενώ η ευρωπαϊκή νομοθεσία σταματάει εκεί, ερχόμαστε και λέμε «όχι, προσθέτουμε και ένα Προεδρικό Διάταγμα». Δηλαδή δεν σταματάμε στη δική μας απόφαση –τη δική μου, του κ. Αραβώση. Ερχόμαστε και λέμε «Συμβούλιο της Επικρατείας όλο αυτό το πράγμα θα εγκριθεί από ένα Προεδρικό Διάταγμα και έλα να μας πεις». Τι άλλο να κάνουμε; Να κάνουμε και πέντε επικύψεις; Τι θέλετε να κάνουμε; Πείτε μου ειλικρινά. Ποιο είναι αυτό το παραπάνω που πρέπει να κάνω, προκειμένου να ικανοποιηθείτε; Συγγνώμη για τον προσωπικό τόνο, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβετε πως είμαστε και άνθρωποι. Δεν είναι δυνατόν να κατηγορείται κάποιος ότι εξυπηρετεί συμφέροντα. Πείτε μου αν λέω κάποια ανακρίβεια σε όλα αυτά τα πράγματα.

Αύριο που θα έρθει εδώ πέρα ο ΣΕΒ και ο Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων ρωτήστε τους αν είναι ευχαριστημένοι από αυτή τη ρύθμιση. Γιατί απ’ όσο εγώ ξέρω είναι δυσαρεστημένοι. Θεωρούν ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να πάει πολύ παραπέρα. Επίσης εσείς που είστε γνώστες του ενωσιακού δικαίου, διαβάστε τι γίνεται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και πείτε μου σε ποια ευρωπαϊκή χώρα υπάρχει πληρέστερη προστασία από αυτήν που εμείς νομοθετούμε. Ελάτε αύριο, μεθαύριο, την επόμενη εβδομάδα και πείτε μου «από τα διαβάσματά μας καταλήξαμε σε αυτά τα συμπεράσματα ότι σε αυτές τις χώρες υπάρχει πληρέστερη προστασία». Διότι ότι μιλάμε για ένα κόσμο που δεν έχει σχέση με το νομοσχέδιο και τις ρυθμίσεις του.

Επίσης, γίνεται συζήτηση για τις περιβόητες εξορύξεις. Δεν θέλω να μιλήσω για τους υδρογονάνθρακες, γιατί νομίζω πολύ λίγοι θα μιλάνε από εδώ και πέρα για τους υδρογονάνθρακες, τουλάχιστον στον ορατό ορίζοντα με τις εξελίξεις που υπάρχουν, αλλά και για τα υπόλοιπα ορυκτά, τα οποία τα έχουμε ενοχοποιήσει, πάλι ακολουθούμε ό,τι γίνεται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Πάλι θα έρθει το Συμβούλιο της Επικρατείας με τα επιμέρους Προεδρικά Διατάγματα να εγκρίνει εκείνο (σ.σ. το ΣτΕ) πού θα επιτρέπονται και πού δεν θα επιτρέπονται. Δεν σας αρέσει η κυβέρνηση, δεν σας αρέσουν οι μελετητές, δεν σας αρέσει το Συμβούλιο της Επικρατείας. Δεν σας αρέσουν οι εαυτοί σας. Διότι ο ΣΥΡΙΖΑ τόσο καιρό επέτρεπε πολύ χειρότερα πράγματα. Τι σας αρέσει;

Έρχομαι σε μερικές επιμέρους τοποθετήσεις που έγιναν από συναδέλφους. Ο κ. Φάμελλος αναφέρθηκε στη λέξη «ψέματα», αποδίδοντας τη λέξη στην κυβέρνηση και σε μένα. Θα ήθελα να πω ότι όταν ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει τη λέξη «ψέματα» αυτομάτως θα πρέπει να κοιτάει τον καθρέφτη. Διότι έχει πρωτεύσει στα ψέματα διεθνώς. Επομένως, ας εφεύρει κάποιες άλλες λέξεις όταν έχει την ανάγκη να μιλήσει για τέτοιου είδους αντικείμενα. Είπε ότι του υποσχέθηκα ότι θα έχει πάρα πολύ χρόνο. Μέτρησα, είχε 37 λεπτά κατά τη διάρκεια της ομιλίας τους. Δεν ξέρω πόσο χρόνο ήθελε να μιλήσει. Επίσης δεν ξέρω εάν αγνόησε το γεγονός ότι μόνος μου πρότεινα να γίνει κι άλλη συνεδρίαση της Επιτροπής. Είπα να γίνει και νωρίτερα η συζήτηση με τους φορείς, να κάτσω και τέσσερις και πέντε ώρες στην ακρόαση των φορέων. Όσο θέλετε. Είμαστε στη διάθεσή σας. Σας εξήγησα τη διαβούλευση που έχει προηγηθεί. Είπα ότι και μετά τη συζήτηση που έκανα με τον κ. Φάμελλο, έκανα έξτρα διαβούλευση με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, 3,5 ώρες. Αυτά περί του ποιος λέει ψέματα.

Δεν θα αναφερθώ σε ενεργειακά και χωροταξικά ζητήματα. Δύο λέξεις θα πω για δύο επιμέρους ενεργειακά ζητήματα και για δύο επιμέρους χωροταξικά. Θα μιλήσουν αύριο πολύ πιο εκτεταμένα ο κ. Θωμάς και ο κ. Οικονόμου. Μία λέξη για τον ΑΔΜΗΕ. Η λέξη αυτή είναι ΔΕΣΦΑ. Σας λέει κάτι; Η ΔΕΣΦΑ είναι ο αντίστοιχος διαχειριστής δικτύου στο φυσικό αέριο. Δίκτυα κι εδώ, δίκτυα κι εκεί. Τη ΔΕΣΦΑ εσείς την ιδιωτικοποιήσατε. Ο ΑΔΜΗΕ σας πειράζει.



Άλλη μια παρατήρηση για το θέμα των περιβόητων συγγενών. Η ρύθμιση που έρχεται για τον ΔΑΠΕΕΠ, τον Διαχειριστή των Εγγυήσεων των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, είναι η ρύθμιση που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ για το Χρηματιστήριο Ενέργειας. Ποιους συγγενείς σας κ. Φάμελλε καλύψατε στο Χρηματιστήριο Ενέργειας; Το οποίο εν πάση περιπτώσει ασχολείται και με την αγορά πολύ πιο ουσιωδώς απ’ ότι ασχολείται ο ΔΑΠΕΕΠ, που κάνει διαχείριση λογαριασμών. Πείτε μας ποιους συγγενείς σας! Διότι «φάγατε» τρία λεπτά από την ομιλία σας να μιλάτε για υποθετικούς συγγενείς. Θα έλεγα να μην ευτελίζετε την αντιπολίτευσή σας, αν και σας λέω μας βοηθάνε αυτοί οι ανύπαρκτοι συγγενείς και αυτές οι πολύ υπαρκτές συγκρίσεις.

Δύο παρατηρήσεις για την χωροταξία. Πρώτον θα σας έλεγα, σε προσωπική βάση απευθυνόμενος, να μην δίνεται μαθήματα χωροταξίας σε ένα διακεκριμένο καθηγητή χωροταξίας, όπως είναι ο κ. Οικονόμου. Καθένας από εμάς κάτι κάνει στη ζωή του, αλλά καλό είναι να σε σεβόμαστε τους υπόλοιπους. Μπορούμε να διαφωνούμε, αλλά νομίζω να φτάνετε να μέσα στον αντιπολιτευτικό σας οίστρο να αμφισβητείτε την επιστημονική οντότητα ενός ανθρώπου διαπρεπούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δεν καταλαβαίνω σε τι σας ωφελεί.

Επίσης, δεν καταλαβαίνω τι σας ωφελεί να αναφέρεστε στον δήμαρχο Αθηναίων, τον κ. Μπακογιάννη, με τον οποίο επικοινωνήσαμε σήμερα για να τσεκάρουμε αυτά που είπατε. Και ο κύριος Μπακογιάννης μας είπε λοιπόν ότι συμφωνεί με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου. Με τον κύριο Μπακογιάννη είμαστε σε τακτική επαφή, εάν θέλετε να σας πω ήταν βοηθός μου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Είναι φίλος. Τώρα εάν θέλετε να μπούμε και σε αυτά είναι τελείως ατυχές το παράδειγμα. Κρείττον σιγάν για εσάς. Σας άκουσα επίτηδες, σας άφησα να επιτεθείτε και τώρα τοποθετούμαι. Και θα σας αφήσω και την επόμενη εβδομάδα να εκτίθεστε με τον φανατισμό που έχετε. Επομένως προσέχετε διότι έχουμε επιχειρήματα ατράνταχτα. Δεν ήρθαμε χωρίς επιχειρήματα αυτοσχεδιάζοντας.

Παράταση στις αδειοδοτήσεις των ΑΕΠΟ. Είναι κάτι ασύνηθες; Γίνεται. Επιτρέπεται από το κοινοτικό δίκαιο και δίνεται όταν θεωρείται ότι δεν έχουν αλλάξει οι ουσιώδεις συνθήκες. Αλλά επιτρέπεται και κάτι άλλο το οποίο δεν το αναφέρετε. Επιτρέπεται από τη νομοθεσία να έχουμε συντόμευση των αδειοδοτήσεων αν έχουν αλλάξει οι ουσιώδεις συνθήκες. Επομένως παρακολουθούμε τα πράγματα και όπου χρειάζεται να δώσουμε παράταση δίνεται και όπου έχουν αλλάξει οι περιβαλλοντικοί όροι μπορεί να υπάρξει και συντόμευση.

Έγινε μια συζήτηση πάλι για την περιβαλλοντική μας ευαισθησία, για τα μεταλλεία. Ακούστε και για τις δύο γνωστοποιήσεις που προβλέπονται εδώ, εσείς, στους δικούς σας νόμους που δεν εξυπηρετούσατε συμφέροντα, είχατε κάνει 13 τέτοιες γνωστοποιήσεις. Το σκορ επομένως είναι 13 γνωστοποιήσεις ο ΣΥΡΙΖΑ, 2 γνωστοποιήσεις η ΝΔ. Αλλά η ΝΔ με τις 2 υπηρετεί τα συμφέροντα, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ με τις 13 δεν τα υπηρετεί.

Έρχομαι στην παρατήρηση στους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Προσπαθούμε να λύσουμε κάποιες εκκρεμότητες, οι οποίες σχετίζονται με κάποιους δήμους της χώρας. Πράγματι στη Γλυφάδα είχε ακυρωθεί η προηγούμενη απόφαση του 2004-2005 με μια απόφαση του ΣτΕ κι εμείς ερχόμαστε –σεβόμενοι την απόφαση του ΣτΕ να ορίσουμε, να χωροθετήσουμε καινούριο σταθμό μεταφόρτωσης πότε; Όταν θα έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι, δηλαδή πότε, όταν θα έχει ληφθεί υπόψιν η απόφαση του ΣτΕ, όταν θα έχει κλείσει το θέμα. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε σε όλη τη χώρα. Εάν υπάρχουν και άλλα παραδείγματα, επειδή αναφέρατε και άλλους δήμους, ελάτε να τα συζητήσουμε. Αλάνθαστοι δεν είμαστε. Να συζητήσουμε όμως συγκεκριμένα και να δούμε τι μπορούμε να αλλάξουμε.

Για τον Κυπαρισσιακό και την προστασία η οποία υπήρχε. Πέρασε ένα διάταγμα για τον Κυπαρισσιακό, που ήταν και το μόνο του ΣΥΡΙΖΑ για περιοχές natura, που σήμερα κλαίει και οδύρεται και ξαίει τας παριάς, το μόνο διάταγμα που πέρασε ο ΣΥΡΙΖΑ και από εκεί και πέρα έχει αφήσει ανεξέλεγκτη την κατάσταση και υπέγραψα εγώ και κατά σύμπτωση τις προάλλες απόφαση για να πάνε να ελέγξουν τις παρανομίες που γίνονται στον Κυπαρισσιακό. Εμείς που δεν έχουμε περιβαλλοντική ευαισθησία.

Επίσης μου έκανε εντύπωση μια παρατήρηση για τα πλαστικά μιας χρήσης. Έχουμε ξεκαθαρίσει τι θα κάνουμε με τα πλαστικά μιας χρήσης. Θέλουμε να φέρουμε έναν νόμο που θα εφαρμόζει την κοινοτική οδηγία, έχουμε θέσει τη σχετική πρωτοβουλία σε διαβούλευση, εκτός και αν αμφισβητείτε ότι το έχουμε κάνει κι αυτό. Θα φέρουμε τον νόμο και ο στόχος είναι όπως έχουμε πει δημόσια να εφαρμοστεί ο νόμος από τα μέσα του 2021, αλλά θα περάσει ο νόμος νωρίτερα για να προσαρμοστεί η αγορά. Άκουσα και πάλι αμφιβολίες από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Είστε και υπέρ των πλαστικών μιας χρήσης; Είναι θέμα δικός σας ο οίστρος σας ο αντιπολιτευτικός. Εκείνο που θέλω να πω από την πλευρά μου κλείνοντας είναι ότι το περιβάλλον είναι υπόθεση όλων μας. Δεν είναι ούτε υπόθεση της αριστεράς, ούτε του κέντρου, ούτε της δεξιάς.

Και όπως είπα και στην προηγούμενη τοποθέτησή μου δεν επιτρέπω σε κανέναν, μα σε κανέναν να λέει ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για το δικό μου το παιδί, απ’ ό,τι ενδιαφέρομαι εγώ. Διότι και εγώ είμαι πατέρας και εγώ έχω ευαισθησίες για το περιβάλλον και το μέλλον του πλανήτη. Δεν ανήκουν αυτές οι ευαισθησίες σε κανέναν. Αυτά σταματήστε να τα λέτε αν θέλετε να σέβεστε τον κοινοβουλευτικό διάλογο. Πού περισσότερο όταν τα λέτε μη έχοντας συγκεκριμένα επιχειρήματα. Σας ανέτρεψα όλα όσα είπατε ένα προς ένα. Και εγώ και ο εισηγητής της ΝΔ, ο κ. Οικονόμου.

Επομένως, εμείς προχωρούμε μπροστά ξέροντας ότι το περιβάλλον είναι ο πλούτος της χώρας. Έχουμε βάλει μπροστά πολιτικές όπως είναι η απολιγνιτοποίηση, η ηλεκτροκίνηση, η απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, η ενεργειακή εξοικονόμηση, μια σειρά από υπαρκτές πολιτικές και που έχουν οδηγήσει ξένους – πολιτικούς και παρατηρητές να έχουν χαρακτηρίσει τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, πράσινο πρωθυπουργό.

Έτσι λοιπόν νομοθετούμε και αυτό το νομοσχέδιο που είναι εργαλείο πράσινης ανάπτυξης, είναι ένα νομοσχέδιο που μένει στον ευρωπαϊκό δρόμο, μακριά από δογματισμούς και ακρότητες πάσης μορφής. Έχουμε καθαρή τη συνείδησή μας ότι συμβάλλουμε στον στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης, έχουμε καθαρή τη συνείδησή μας ότι κάνουμε ένα βήμα μπροστά – ελπίζω και εσείς όταν φύγουμε από αυτό το βήμα – να έχετε και εσείς καθαρή τη συνείδησή σας ότι δεν δημαγωγήσατε και ότι δεν κάνατε ασκήσεις πολιτικής υποκρισίας».

Ypeka.gr





 





Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο