Η ενασχόληση με τις τέχνες στο Βυζάντιο αιτία αποκλήρωσης και διαζυγίου



Στη βυζαντινή εποχή, λόγω της επίδρασης της θρησκείας, είχαν επιβληθεί διάφορες απαγορεύσεις σχετικά με το χορό, τα τραγούδια και εν γένει με τις τέχνες. Βέβαια, οι Βυζαντινοί χόρευαν και γλεντούσαν με αφορμή διάφορων γιορτών και εκδηλώσεων, όμως η επαγγελματική ενασχόληση κάποιου με τις τέχνες μπορούσε να επιφέρει ακόμη και την αποκλήρωσή του από τους γονείς του.

Η αποκλήρωση των υιών καλών οικογενειών

Στη Νομοθεσία του Ιουστινιανού, Νεαρά ΡΙΕ΄, ανάμεσα στις περιπτώσεις που μπορούσαν να οδηγήσουν στην αποκλήρωση ενός γιου από τον πατέρα του ήταν η περίπτωση που ο γιος ασχολούνταν επαγγελματικά με τα θεάματα, ιδιαίτερα μάλιστα με τις θηριομαχίες και την τέχνη των μίμων. Ο νόμος, λοιπόν, προέβλεπε πως αν ο γιος μια καλής οικογένειας επιθυμούσε να ασχοληθεί με τα θεάματα, τις παραστάσεις και τις τέχνες, τότε οι γονείς του είχαν το νομικό δικαίωμα να τον αποκληρώσουν.

Το σκεπτικό αυτής της νομοθετικής ρύθμισης ήταν πως οι τέχνες θεωρούνταν ατιμωτική ασχολία, συνεπώς ο γιος προσέβαλε το κύρος της οικογένειάς του και γι’ αυτό ως τιμωρία στερούνταν τα κληρονομικά δικαιώματα.

Αν πάλι σε μια καλή οικογένεια υπήρχε ένας γιος καλλιτέχνης και δεν τον είχαν αποκληρώσει, τότε μετά το θάνατο των γονιών οι υπόλοιποι συγγενείς είχαν το νομικό δικαίωμα να προσβάλλουν τη διαθήκη και να απαιτήσουν τη στέρηση των κληρονομικών δικαιωμάτων εκείνου του «άσωτου» υιού.

Βέβαια, αυτή η νομοθεσία ίσχυε μόνο για τους γιους των καλών οικογενειών που διέθεταν και περιουσία. Η αποκλήρωση του μίμου ή γενικά του καλλιτέχνη που προερχόταν από καλλιτεχνική οικογένεια δεν προβλεπόταν.

Η αποκλήρωση της θυγατέρας

Ο νομοθέτης από την άλλη δεν επέβαλε αποκλήρωση σε κόρες καλών οικογενειών που θα επέλεγαν να ασχοληθούν με τα θεάματα. Για τις κοπέλες υπήρχε μια διαφορετική πρόβλεψη: αποκληρώνονταν εκείνες οι κοπέλες που θα επέλεγαν να ακολουθήσουν αισχρό βίο, δηλαδή να γίνουν πόρνες. Έτσι, με το σκεπτικό αυτής της νομοθεσίας, οι τέχνες εξισώνονταν με την πορνεία, καθώς και οι δύο «ασχολίες» ήταν ατιμωτικές για τα μέλη μιας οικογένειας.

Τα θεάματα ως αιτία διαζυγίου

Εκτός όμως από την ποινή της αποκλήρωσης ενός γιου που θα ακολουθούσε το δρόμο των τεχνών, η παρακολούθηση και μόνο ενός θεάματος μπορούσε να αποτελέσει αιτία διαζυγίου για μια γυναίκα.

Μια γυναίκα στο Βυζάντιο μπορούσε ασφαλώς να εισέλθει στον ιππόδρομο, στο θέατρο ή ακόμη να παρακολουθήσει θηριομαχίες, εφόσον όμως είχε την άδεια του συζύγου της. Στην αντίθετη περίπτωση, ο σύζυγος μπορούσε να προβάλει την παρουσία της σε τέτοιου είδους θεάματα ως αιτία διαζυγίου.

Πηγή: ΚΟΡΙΝΝΑ ΛΑΤΕΛΗ: «ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ»
Φωτογραφία 



Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο