Η Αρχαία Δίολκος της Κορίνθου

Μέχρι τον 7ο αιώνα π.Χ. για να μπορέσει ένα πλοίο να πλεύσει από τον Σαρωνικό κόλπο προς το Ιόνιο, έπρεπε να κάνει το γύρο ολόκληρης της Πελοποννήσου και να κινδυνεύσει και στο δύσκολο πέρασμα του κάβου Μαλέα.

Όμως, το 602 π.Χ. Ο τύραννος της Κορίνθου, ο Περίανδρος, είχε τη φαεινή ιδέα να γίνει διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου, προκειμένου να μεταφέρονται εύκολα και γρήγορα τα εμπορεύματα από και προς τις αποικίες της Κορίνθου στη Μεγάλη Ελλάδα.

Ωστόσο, αυτό το μεγαλόπνοο εγχείρημα έμεινε απλώς ως όνειρο, καθώς οι τεχνικές δυσκολίες της διάνοιξης του Ισθμού ήταν τεράστιες. Οι τεχνικοί σύμβουλοι παρατήρησαν πως ήταν διαφορετική η στάθμη του Κορινθιακού από το Σαρωνικό και μια ενδεχόμενη διάνοιξη του Ισθμού θα προκαλούσε πλημμυρικά φαινόμενα στα νησιά του Σαρωνικού και στις παραλίες της Αττικής.

Οι τεχνικές δυσκολίες σε συνδυασμό με το χρησμό της Πυθίας που έλεγε πως τον Ισθμό ούτε να τον οχυρώσετε ούτε να τον σκάψετε, γιατί ο Δίας έφτιαξε νησί, όπου έκρινε σωστό, οδήγησαν τον Περίανδρο να κατασκευάσει την περίφημη Δίολκο, για να μεταφέρονται τα πλοία.

Τι ήταν όμως η Δίολκος και πώς μεταφέρονταν τα πλοία επάνω από τον Ισθμό;

Η Αρχαία Δίολκος ήταν στην ουσία ένας ειδικός δρόμος πλάτους πέντε μέτρων, στρωμένος με πλάκες πωρόλιθου και ντυμένος με ξύλα, ο οποίος δεν είχε χαραχθεί σε ευθεία γραμμή για να αποφεύγονται οι απότομες ανηφόρες. Τα πλοία αλείφονταν με λίπος και μεταφέρονταν άδεια από το λιμάνι Κεγχρεές του Σαρωνικού μέχρι το λιμάνι Λέχαιον του Κορινθιακού κόλπου πάνω σε ειδικά οχήματα και σύρονταν διά μέσω της ξηράς από την Δίολκο. Ταυτόχρονα, οι δούλοι και τα υποζύγια μετέφεραν τα εμπορεύματα από την ξηρά.

Στη μέση του λίθινου στρώματος της Διόλκου υπήρχαν δύο παράλληλες βαθιές αυλακιές, στις οποίες κινούνταν οι τροχοί μιας μεγάλης σε μήκος κατασκευής που ονομαζόταν ολκός για να μεταφέρεται το σκάφος.

Τα πλοία εκείνης της εποχής ήταν αρκετά μικρά σε διαστάσεις και η Δίολκος λειτούργησε πολύ αποτελεσματικά για πολλούς αιώνες. Συνάμα, η δύναμη των δούλων και των υποζυγίων ήταν επαρκής για τη μεταφορά των εμπορευμάτων. Το μόνο αρνητικό στη λειτουργία αυτής της πρωτοπόρας κατασκευής ήταν το υψηλό κόστος των διοδίων.

Πηγή: Η Διώρυγα της Κορίνθου

Φωτογραφία




Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο