Τι είναι και πως λειτουργεί το μαύρο κουτί των αεροπλάνων;

Μετά από κάθε αεροπορική συντριβή η εύρεση του «μαύρου κουτιού», είναι το κύριο μέλημα των αρχών για την αναζήτηση των αιτιών που οδήγησαν στο ατύχημα.
Το «μαύρο κουτί», όπως έχει καθιερωθεί να ονομάζεται, είναι ένας καταγραφέας δεδομένων πτήσης που αποτελείτε από δυο τμήματα, το CVR (Cockpit Voice Recorder) και το FDR (Flight Data Recorder).

Το CVR καταγράφει ήχους, όπως τις συνομιλίες των κυβερνητών με τον πύργο ελέγχου, αλλά και όσα ακούγονται στο πιλοτήριο. Τα σύγχρονα CVR διατηρούν αποθηκευμένες καταγραφές τουλάχιστον δύο ωρών. Η καταγραφή των ήχων μέσα στο πιλοτήριο είναι πολύ σημαντική. Eιδικοί τεχνικοί χρησιμοποιούν μία βιβλιοθήκη ήχων, η οποία τους βοηθάει να ερμηνεύσουν τους ήχους από το περιβάλλον, όπως παραδείγματος χάρη το άνοιγμα μιας πόρτας, η μετακίνηση των καθισμάτων, μια έκρηξη ή ένας πυροβολισμός. Ακόμα και ο ήχος του κινητήρα μπορεί να βοηθήσει στην εξιχνίαση των αιτίων κάποιου αεροπορικού δυστυχήματος.
Το FDR είναι μια ηλεκτρονική συσκευή σχεδιασμένη έτσι ώστε να καταγράφει και να αποθηκεύει 25 ώρες πληροφορίες για πλήθος παραμέτρων σχετικών με την κατάσταση του αεροσκάφους και την πτήση. Πληροφορίες όπως το υψόμετρο, η θέση των πτερυγίων, μηχανικά δεδομένα και άλλες παράμετροι λαμβάνονται από διάφορα μηχανήματα που καταγράφουν τέτοια στοιχεία στο αεροσκάφος και αποθηκεύονται στο FDR.

Το μαύρο κουτί, είναι πορτοκαλί
Αντίθετα από αυτό που υπονοεί το όνομα, η μεταλλική θήκη μέσα στην οποία βρίσκονται οι δύο συσκευές, έχει συνήθως χρώμα πορτοκαλί φωσφόριζε, ώστε να είναι ευκολότερος ο εντοπισμός του μετά από ατύχημα. Το μαύρο κουτί, ονομάζεται έτσι γιατί αυτό ήταν το αρχικό χρώμα κατασκευής του. Αποτελείται από ένα ορθογώνιο τμήμα mavro-kouti-aeroplanaόπου βρίσκονται οι ηλεκτρονικοί μηχανισμοί και μία μονάδα μνήμης, η οποία είναι πολύ καλά προστατευμένη έτσι ώστε να επιβιώνει από την πρόσκρουση στο έδαφος ή στο νερό. Το σύστημα διαθέτει και έναν πομπό, ο οποίος εκπέμπει σήμα διευκολύνοντας έτσι στον εντοπισμό του. Είναι κατασκευασμένο από εξαιρετικά ανθεκτικά και πυρίμαχα υλικά όπως ανοξείδωτο ατσάλι ή τιτάνιο ώστε να αντέχει πολύ ισχυρές δυνάμεις.

Dave_Warren_with_BlackBox_Prototype

Δρ. David Warren (1925- 2010)

Ο πομπός έχει δυνατότητα να εκπέμπει σήμα προκειμένου να εντοπιστεί από τα συνεργεία για 30 ημέρες, ακόμη και αν βρίσκεται σε βάθος 6.000 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Το μαύρο κουτί βρίσκεται τοποθετημένο συνήθως στην πίσω πλευρά του αεροσκάφους ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι να καταστραφεί από μια σύγκρουση.

Ο εφευρέτης
Το μαύρο κουτί εφευρέθηκε από έναν νεαρό Αυστραλό επιστήμονα, ονόματι Δρ. David Warren (1925- 2010), ερευνητή στο εργαστήριο Αεροναυτικής Ερευνας στη Μελβούρνη στα μέσα της δεκαετίας του 1950.

Δείτε το σχετικό VIDEO:





Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο